"הגלולה" בפייסבוק:

יום רביעי, 27 באוגוסט 2014

ההודאה לה כולנו חיכינו?

בשבועות האחרונים נראה שעם ישראל סוף סוף מקבל את הראיות שהובטחו לו בקשר לתחילת האירועים שהובילו להסלמה הנוכחית, או שבעצם שום דבר לא השתנה ופשוט דואגים לעוות שוב את החדשות בשביל שייראו כאילו הן מחדשות משהו, כפי שעשו החל מתחילת המבצע.


זה התחיל לפני שלושה שבועות בדיוק, כאשר נעצר חוסאם אל קוואסמה והודה שפיקד על החולייה שאחראית לחטיפת הנערים. כותרת הכתבה הכריזה בססגוניות: "נעצר מפקד החוליה שחטפה את הנערים; הפעולה הוכוונה מעזה." מכותרת כזאת אפשר להסיק שהמעצר הוביל למידע חדש, אבל קריאת הכתבה במלואה מביאה את הסיוג על כך שרק "ככל הנראה" שהפעולה הוכוונה מעזה או מחו"ל ושהמידע לא הגיע מחקירת החשודים, אלא מ"גורמי ביטחון פלסטינים" עלומי שם.

בהמשך, הגיעה ההודאה שכולנו חיכינו לה. כלי התקשורת המרכזיים בישראל (ynet, הארץ, וואלה, NRG, mako) ובעולם ( Guardian , Washington Post) הכריזו שחמאס סוף סוף לקח אחריות על חטיפת הנערים. למי שיקרא את הכתבה בynet כלל לא יהיה ספק, משום שהכותרת לא מותירה מקום לספק: "חמאס מודה: אחראים לחטיפת ורצח הנערים". מילותיה הראשונות של הכתבה מקשרות בין האשמותיה של ישראל להודאה הנוכחית: "בישראל אמרו למן הרגע הראשון שחמאס אחראי לחטיפת ורצח שלושת הנערים, אבל ארגון הטרור התעלם עד שלבסוף הודה". אז נראה שהתיק נסגר, הצלחנו להשיג הודאה מסלאח אל ערורי, ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס, אנחנו צדקנו והכל בסדר.

אז זהו, שלא בדיוק. הציטוט שהובא בynet הוא חלקי בלבד, והוא כמובן מנסה ומצליח לעוות את הציטוט המלא: "היו הרבה ספקולציות בקשר למבצע הזה; היו שאמרו שזאת קונספירציה של ישראל, ואני אומר שלא. רצון הכלל מבוצע ברחבי ארצנו הכבושה, והגיע לשיאו במבצע הירואי של גדודי אל קסאם בחטיפת שלושת המתנחלים בחברון בשביל לתמוך בשביתת הרעב של האסירים" (החלק המודגש הוא שהובא בynet, הציטוט המלא מהגארדיאן, תוספות עם קו תחתון מ"הארץ").

כשמביאים את הציטוט החלקי בלבד, מתקבל הרושם שאל ערורי לוקח אחריות בעצמו על הפעולה, אבל הציטוט המלא שופך אור קצת אחר על כל הנאום הזה. הוא מראה שלא מדובר כאן בלקיחת אחריות אישית, אלא בניסיון לנכס את הפעולה לאנשי החמאס (כלומר לפעילי הארגון) אחרי שנראה שגורמים פלסטיניים רבים ניכסו אותה דווקא לישראל.

אם פורסים את המידע החדש שהוא נותן, הנקודה המשמעותית היחידה היא שגורם כלשהו בחמאס מדבר לראשונה על כך שפעיליו הם שעומדים מאחורי הפעולה, אבל לא ברור כמה הגורם מעורה בפעולה ונראה שלא מדובר כלל בהודעה רשמית אלא בספקולציות גרידא.

המניע לדעתי הוא הרצון של החמאס לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה – לקבל נקודות זכות על פעולה שפעיליו ביצעו, מבלי לקבל אחריות מלאה עליה. המאמר הבא מפרק את ה"הודאה" של אל-ערורי לגורמים ומראה מדוע היא לא מחדשת הרבה.

היה ידוע לנו כבר שהחשודים העיקריים הם פעילי חמאס ועל כך אין מחלוקת. המחלוקת נסובה בעיקר סביב השאלה האם הפעולה הוכוונה על ידי הנהגת חמאס, אך את המסקנה הזאת (ששוב מסיקים בשבילנו) לא ניתן להסיק מהמידע שהובא בפנינו. הערכות רבות מצביעות דווקא על אחריות של חמולת קוואסמה לתכנון וביצוע הפעולה, כנגד האינטרסים לכאורה של חמאס, שרצה לקבל את הכספים שהובטחו לו באיחוד עם הפת"ח.

מספר ימים לאחר מכן, חאלד משעל התייחס בראיון לדבריו של אל-ערורי באומרו: "חברי הארגון שלא נמנים עם ההנהגה הפוליטית אחראים למעשה... רצח הנערים הוא פעולה לגיטימית נגד הכיבוש הבלתי חוקי שמבצעת ישראל. לא עודכנו בנוגע לביצוע הפעולה מראש, אבל אנחנו מבינים שהאנשים שביצעו אותה חשו מתוסכלים תחת עול הכיבוש והדיכוי, ולכן הם החליטו לעשות זאת."

המסקנות השונות שניתן להסיק מהציטוט הזה, והשוני בין הכותרות שגורם לכל הכתבה להיראות אחרת מראה עד כמה צריך להתייחס בביקורתיות לתקשורת. כך בynet הכותרת היתה: "משעל: חמאס רצח הנערים. זו פעולה לגיטימית" בעוד ב"הארץ" הכותרת היתה: "משעל: הנהגת חמאס לא ידעה מראש על חטיפת ורצח הנערים הישראלים."

בכלי התקשורת הראשון, נראה שמשעל מחזק את דבריו של אל ערורי ומבסס את אחריותו של חמאס לחטיפה ולרצח, בעוד באחרון מתייחסים דווקא לחלק המדבר על חוסר הידיעה וההכוונה של ההנהגה. דעתי היא, שגם הציטוט הזה לא מחדש לנו כלום מעבר לפירור הקטן שנתן לנו אל ערורי, וגם מכאן אי אפשר להסיק שחמאס לוקח אחריות על החטיפה, ההפך הוא הנכון, חמאס מבקש לא לקחת אחריות מלאה לחטיפה ומציג את החוטפים אמנם כפעילי חמאס אך גם כאנשים מתוסכלים שלא הוכוונו על ידי גורמים ממוסדים בארגון.

התקשורת הישראלית שוב נחשפת במערומיה: מעוותת ציטוטים, מסלפת כותרות ומסיקה מסקנות לא מתבקשות. לציבור הישראלי כמובן שאין שמץ של ספק מי אחראי לפעולה, וזה היה המצב עוד לפני סדרת הכתבות הנוכחית.

המצב שונה, חמאס מעולם לא נטל אחריות על ביצוע הפעולה בזמן שארגונים אחרים כן נטלו, ובזמן שהחשודים העיקריים בביצוע הפעולה הם חלק מחמולה שבעבר ביצעה פעולות נגד האג'נדה של חמאס. ייתכן שאנחנו יכולים לבחור להעניש את חמאס משום שהם אחראיים לפעולותיה של אותה חמולה, אבל נשאלת השאלה האם האחראיים האמיתיים שצריכים לתת את הדין הם ראשי החמולה ולא ראשי החמאס (שייתכן ואין להם אמצעים אמיתיים לשליטה בחמולת קוואסמה כפי שראינו בעבר).

ייתכן גם שחמאס אכן עומד באופן מאורגן מאחורי הפעולה, למרות שאני עדיין עומד מאחורי השאלות ששאלתי בתחילת המבצע, שצריכות לגרום לנו להטיל ספק מראש באשר לכדאיות של חמאס בביצוע הפעולה. בכל אופן, הידיעות הנוכחיות לא עוזרות לנו להסיק את המסקנות שהן מסיקות, אבל הן כן עוזרות לנו להמשיך ללמוד על רמת הביקורתיות של התקשורת הישראלית ורמת הביקורתיות שצריכה להיות לנו כלפיה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה