"הגלולה" בפייסבוק:

יום ראשון, 24 באוגוסט 2014

כל זאת היה אתמול

שני קטעים גרמו לי להתחיל לכתוב, האחד על בעיה כללית והשני ניתוח פרשני של אירוע ספציפי. מרגיש כאילו הם נכתבו ממש אתמול, והנה הראשון מביניהם נכתב לפני שנה בדיוק. בתור בלוג שמטרתו לעורר ולחנך לביקורת כתבתי סיכום קצר מזווית אישית על החוויה שעברתי.


בכל ביקורת מתחילים עם הדברים הטובים, כך שאתחיל ואומר שנהניתי מאד במהלך השנה האחרונה. אני מרגיש שלמדתי המון מהתחביב הזה, ושהפעילות במסגרתו פיתחה אותי בדרכים רבות. אני ממליץ לכל אחד מכם להתחיל לחקור ולכתוב (ממש אין חובה לפרסם את מה שאתם כותבים) פשוט בשביל לעשות סדר במחשבות.

אני שמח מאד שעל אף זמנים עמוסים השתדלתי לעגן את הכתיבה בלוח הזמנים שלי. אמנם הזמן שהיה לי לכתיבה השתנה בהתאם לאילוצים שהחיים כפו עליי אבל אני חושב שעמדתי בסופו של דבר במכסה המקורית של קטע בשבוע, אם כי סבלתי מחוסר יציבות.

בתחילת דרכי אחת הקוראות הראשונות שלי ייעצה לי להכניס את הבלוג לפייסבוק ולקדם אותו דרכו. אני רוצה להודות לה באופן אישי, משום שהיא סללה את דרכי ואת דרכו של הבלוג הזה מבלי לדעת. אין ספק שרוב הקוראים שלי כיום מגיעים מהפייסבוק, אבל הנקודה המשמעותית יותר היא שדרכו נחשפתי לשלל קבוצות הדיון בכל נושא אפשרי ולשיח האינטרנטי העשיר הקיים בארץ.

אז עברתי לפייסבוק בשביל לקדם את הבלוג, אבל במידה רבה הוא הפך לנקודה המשנית בפעילות שלי, ועל כך אני אמנם לא מתחרט אך בהחלט חושב שיש מקום לשיפור.

עם אופי כמו שלי ואירועי השנה האחרונה בישראל קל מאד להיסחף לדיונים אינסופיים. חברים ובני משפחה אמרו לי שאני מקדיש יותר מדי זמן לאותו עולם וירטואלי ושהתועלת המופקת מכך נתונה בספק גדול. מעבר לעובדה שאני כנראה נהנה מהדיונים, אני חושב שאנחנו צריכים להבין את הערך של המאבק הוירטואלי ושיותר ויותר מאיתנו צריכים להתחיל לקחת בו חלק פעיל.

אני חושב גם שבכל דיון אינטרנטי יש בדרך כלל שני צדדים שמתווכחים ביניהם על נקודה מסוימת, אך ישנו צד שלישי, שקט, שצופה מהצד ומנסה להבין מי מביניהם משכנע יותר. למען הצד השלישי, המהווה את רובו המוחלט של משתתפי השיח, אני חושב שחשוב להמשיך ולהציג את הצד השני.

כמו כן, דרך דיון אינטרנטי עם אדם בעל דעה אחרת משלך אתה מקבל הזדמנות פז לבחון את דעותיך ולראות כמה הן עומדות במבחן האינטלקטואלי, והלוואי ואנשים שמשתתפים בקבוצות הדיון יבינו את זה. למדתי המון על אנשים, איבדתי חלק מהתמימות שאיתה התחלתי את הדרך (עדיין נשארה מספיק), והיכרתי גם לא מעט אנשים נהדרים.

עם זאת, אני חושב שסבלתי מחוסר יעילות שגרם לי להשקיע זמן רב יותר בויכוחים הספציפיים שגם גרמו לקטעי כתיבה רבים שלי לעסוק בנושאים פוליטיים ספציפיים יותר. זאת לא היתה הכוונה המקורית שלי. בזמן שהשארתי לעצמי מקום לסטות מהפורמט במקרים מסוימים המטרה שלי היתה להעלות את המודעות לבעיות רחבות ולנסות למצוא להן פתרונות.

אני רוצה מאד לחזור לאיזון שבין התעסקות בספציפי ובכללי, וזאת תהיה המטרה העיקרית שלי בזמן הקרוב. אני מתכוון לחזור למקורות ולהתעסק שוב בנושאים שגרמו לי להתחיל לכתוב, מנקודת מבט של בלוגר קצת יותר מנוסה בצירוף הידע הרב שצברתי בזמן קצר יחסית.

לקראת המשך הפעילות האינטרנטית הייתי רוצה להגיד מספר מילים למשתתפים בה. לקוראים, תגלו ביקורתיות רבה כלפי כל חומר שמוצג ומובא גם כאשר הוא מתיישב עם דעותיכם. יש אינטרס להפצת מידע כוזב רב ככל האפשר באינטרנט שיקשה עוד יותר על מציאת האמת. למתדיינים, אל תשכחו את מטרת הדיון – הגעה לדעה הטובה ביותר, ואם אתם נשארים ללא מילים בדיון כלשהו אולי כדאי לשקול שוב את דעותיכם, קשה ככל שזה יהיה. לספקי התוכן, היושרה שלכם חשובה לאין שיעור. תשתדלו במידת האפשר לנתק את האגו מדבריכם, ולבסס את הדברים שאתם כותבים על כמה שיותר מקורות אמינים.


לסיום, מדובר בשנה לא קלה לתושבי ישראל, אך דווקא בזמנים קשים אני חושב שכמה שיותר אנשים צריכים להרים את הכפפה ולהתחיל לפעול בצורה כלשהי להחזרת השפיות לשיח האינטרנטי. נכון, זה לפעמים יכול להיות לא נעים, אבל אסור לעמוד מנגד בזמן שמפיצים אינספור שקרים שמטרתם היא קידום אינטרסים שאינם אפילו של מפיצי השקרים בדרך כלל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה