"הגלולה" בפייסבוק:

יום שני, 13 בינואר 2014

כללי


"...אם תיקח את הגלולה הכחולה הסיפור נגמר, אתה תתעורר במיטה שלך ותאמין במה שתרצה. אם תיקח את הגלולה האדומה, אתה תישאר בארץ הפלאות, ואני אראה לך לאיזה עומק מחילת הארנב מגיעה..."

הנעה לפעולה
הסיפור שהוביל אותי לכאן התחיל לא מזמן, בבחירות האחרונות (מרץ 2013 אם אני לא טועה), כאשר הבנתי שיש כאן בעיה כלשהי, בעיה קשה שצריך לפתור. הבעיה התייחסה להתנהלותו של אחד המועמדים במהלך הבחירות. ההתנהלות שלו גרמה לבוחר הממוצע מגוש המרכז-ימין לראות בו ובמפלגתו אפשרות הגיונית, כאשר עמדתם בפועל קיצונית יותר ממה שהציגו בתעמולת הבחירות, והסיקור האהוד שהוא קיבל בתקשורת גרם לו לסחוף אחריו קולות מוטעים רבים. התקשורת התעשתה לקראת הסוף ומיתנה את האהדה שלה, דבר שגרם לאנשים להתעשת גם כן ולמועמד לאבד כמה מנדטים. הבעיה הספציפית בעניין זה היא הבעיה הדמוקרטית, שכן כלל המשטרים הדמוקרטיים שותפים לה, והיא ממש לא נוגעת בצורה ספציפית לאותו מועמד אליו יש לי כבוד רב (אפילו שדעותיי שונות מאד משלו), ואני חושב שהוא ניסה לקדם את האידיאולוגיה שלו בצורה חכמה (אפילו אם בעיני היא אינה ראויה) שנעשה בה שימוש בעבר ואני חושב שגם ייעשה בעתיד. הבעיה נוגעת לעובדה שאנחנו בוחרים בפרצוף שנראה לנו, ולא באידיאולוגיה שתממש את האינטרסים שלנו בצורה הטובה ביותר. לבעיה היבט כללי יותר, הנוגע להטעיית הציבור, הנעשית באופן קבוע ממגוון אינטרסים בהם נדון בהמשך. הבעיה המשיכה איתי, היא תמיד היתה שם, היא הסיחה את דעתי מדי פעם מענייני היום יום, ולאחר מחשבה רבה עליה אכן מצאתי פתרון שסיפק אותי (פתרון עליו אדבר בהמשך).
בזמנו חשבתי שהפתרון מצוין אך הוא הלך למגירה, כמו רעיונות טובים רבים אחרים של אנשים טובים ממני, כמחשבה ראשונית שמחכה להתפתח, שהשגרה מנעה ממנה להשיג את מלוא הפוטנציאל הטמון בה, ואפילו לא כתבתי את הרעיון, אך הוא נשאר בתוכי.
ההנעה הבאה לפעולה התרחשה לפני מספר חודשים, כאשר ראיתי ביטוי נוסף של הבעיה וההשפעה שלה על הציבור הישראלי. באותם ימים, הימים שלפני התקיפה שלא קרתה, ימים של פניקה, תורים אדירים לערכות המגן שלוו בעצבים ובמספר מקרים באלימות, היה נראה לי שיש כאן חוסר צדק, ניסיתי להגיד לאנשים מסביבי שלא ידאגו ושלא הולך לקרות כלום, אבל היה זלזול מסוים בתגובות שלהם.
כדי להוכיח נקודה כתבתי את הפרשנות שלי למצב (והוספתי לה גם תאריך בשביל שלא יהיה ספק – ה-28.8.13), כאשר גם לגביה נתקלתי בספקנות, ואף על פי כן בסופו של דבר היא היתה קרובה יותר למטרה מרוב הפרשנויות שקראתי לפניה, פרי עטיים של אנשים שתפקידם הוא לנתח ויש להם השפעה גדולה על דעת הקהל ועשו זאת בצורה לא מספקת לדעתי, ובהחלט שונה מאד מהדעה הרווחת באותם הימים.
לאחר שנגמר האירוע בסוריה והמצב נרגע, ראיתי את גודל הטעות שנעשתה והפניקה בעקבותיה, הבנתי שאני חייב לפחות להעלות את הרעיון שלי על הכתב, וזה מה שעשיתי, קיבלתי מסמך שסיפק אותי אך דורש דיון נוסף והרחבה רבה.
העלאת המודעות
הנקודה העיקרית שלקחתי עמי מהמסמך היא שחשוב להציף בעיות, חשוב לדון בהם, ואני לא מדבר על הדרגים הגבוהים, המודעים לפחות לרובן. אני מדבר על הציבור, מה שמניע בפועל את המכונה והמערכת צריך להיות מודע לכמה שיותר בעיות וככל שיותר מוחות יעמלו על פתרון לאותן בעיות כך הוא יהיה טוב יותר.
בעקבות המסמך הבנתי שהדבר החשוב ביותר שאני יכול לעשות כרגע הוא להתחיל לנסות להעלות את המודעות לכל מיני נושאים. נושאים שחשובים לי, אבל לדעתי חשובים לכולנו. בנוסף, הבנתי גם שאני רוצה שהמסמך יראה אור בצורה מסוימת, ובעקבות מסקנות אלו אני כאן.
הנקודה בה אנו נמצאים בהיסטוריה, נקודה בה המאבק בין התקשורת הפורמלית (טלוויזיה, רדיו, אינטרנט ממוסד) לתקשורת הבלתי פורמלית (בלוגים, רשתות חברתיות שונות) מתחיל ללכת לכיוון של האחרונה, הוא נקודה טובה להתחיל ממנה. האמונה שלי היא שבשנים הקרובות האמון בתקשורת הפורמלית יקטן בהרבה, ואני ארחיב על כך בהמשך, אבל נוצרת קרקע פורייה להעברת מסרים שבעבר ייתכן ולא היו עוברים, מסרים שחשוב מאד להעביר, מסרים שאני מתכוון להעביר לכולכם אם רק תרצו להקשיב, וכמובן שהמטרה שלי היא שהדיון לא יהיה חד צדדי.
אני לא מתיימר להחזיק בכל הפתרונות, או להכיר את כל הבעיות, המטרה שלי היא להראות כיוון חשיבה אחר, כיוון חשיבה שלדעתי הוא הנכון, וכך לפתוח את התודעה של אנשים רבים לרעיונות חדשים.
על הבלוג
קצב הפרסומים עליו אשתדל לשמור הוא שבועי. הנושאים עליהם אכתוב יילקחו מתחומים שונים בחיינו, ויגעו בבעיות ספציפיות וכלליות ובנושאים אחרים שמעסיקים אותי וארצה להביא לתשומת לבכם. אשתדל לגוון בסוגי הנושאים שאפרסם בכל שבוע ולהציג לסירוגין בעיות ונושאים כלליים. בנוסף, בתחילת כל פרסום אציג ציטוט שקשור לנושא, ובתגובות תוכלו להגיד לי מי אמר את הדברים (אם אפשר גם למי, מתי ובאיזו מסגרת בשביל שהתשובה תהיה מלאה יותר). הציטוטים יתורגמו לעברית בשביל להקשות עליכם מעט (וכנראה שבאנגלית הם נשמעים טוב יותר וייתכנו אי דיוקים).
מכיוון שחלק מהטקסטים מוכנים מראש, אני חושב שבתחילת דרכי אוכל לשמור על סדר מוגדר מראש של פרסומים: אתחיל בעקרונות הבסיסיים המנחים אותי בכתיבה, אמשיך להרחבה על שתי נקודות ההנעה לפעולה (המתייחסות לבעיה הדמוקרטית ולתקיפה שלא היתה בסוריה) שציינתי לפני כן ומשם אצא לנושאים כלליים וספציפיים בהם אבחר לעסוק. הפרסומים שונים זה מזה באורכם, והשתדלתי לא להכביר במילים, וגם על כך אשמח לקבל ביקורת (בונה כמובן, הנוגעת לדוגמה לחלקים שלא היו הכרחיים להעברת טיעון מסויים).
כמו שאמרתי, דיונים הם דבר מבורך, ואם אראה צורך, לעיתים אעצור את שגרת הפרסומים בשביל להציג דעות מעניינות שיעלו ולערוך דיון בהן. כל תגובה, שאלה, תהייה וכו' יש לשלוח לכתובת המייל gmail.com@freelancerb308 ואני אשתדל לענות על כולן.
אשתדל גם לעבור על התגובות המקומיות ולהתייחס אליהן במידת האפשר, אבל כמובן ששגרת החיים מגבילה את כולנו מלתת להרבה דברים את כמות תשומת הלב שמגיעה להם.
לסיכום
המטרה שלי היא להגיע לפחות למספר אנשים (ואני מקווה שמספר זה יהיה גדול ככל האפשר), ולגרום לאותם אנשים להבין שהם גם צריכים להגיע לפחות למספר אנשים אחרים, וכך להתחיל להפיץ את המסרים הללו. כמובן שמטרה נוספת היא העניין שיש לי בכלל הנושאים הללו, והתעמקות נוספת בהם היא דבר שרציתי לעשות זמן רב, ואם אוכל לעורר את העניין של אנשים אחרים בהם מה טוב.
אני חייב לציין שאני נהנה מאד מהכתיבה ומהמחקר שאני מבצע במהלכה, ואני מקווה שהדבר יהיה ניכר בעבודותיי ויגרום לכם ליהנות ולהתעניין בנושאים אלו כמוני.
לסיום אעיר שמטרת הכתיבה שלי מעולם לא הייתה ומעולם לא תהיה פגיעה באדם כלשהו, ואני מבקש מכל אדם שקורא את דבריי לנסות לפרשם בצורה שתפגע בו במידה הפחותה ביותר. אי הסכמה הינה מבורכת, ואתם מוזמנים לנסות להוכיח לי את צדקתכם, או שבמקרים רבים נסכים שלא להסכים. אני מבטיח לשמור על פתיחות, ואני מצפה מכל מי שקורא את דבריי לנסות לעשות כמוני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה