"הגלולה" בפייסבוק:

יום שלישי, 21 באוקטובר 2014

30 שעות של מסתורין

תאונות דרכים קטלניות מתרחשות כל הזמן לצערנו. בדקה נהרגים קצת יותר משני בני אדם מתאונות דרכים ברחבי העולם. תאונות טיסה נחשבות נדירות הרבה יותר. עד ה-17 ביולי נהרגו בהן במהלך 2014 761 בני אדם, כמעט 4 בני אדם ביום.

רוב התאונות מסוקרות על ידי התקשורת המקומית ולא מקבלות תהודה עולמית, אבל מדי פעם קורה שתאונה כזאת פורצת את הסכר המקומי ועוברת לזירה הגלובלית (ובעבר כבר כתבתי כאן על אסונות שכאלה). הסיבה למעבר קשורה בדרך כלל לעניין הציבורי העולמי סביבה, לדוגמא דמות חשובה המעורבת בה, מספר הרוגים גבוה או נסיבות מסתוריות. לעיתים נדירות (אם בכלל) קורה ששתי תאונות כאלה קורות במרווח זמנים קצר של כ-30 שעות. 


זה קרה ביומיים האחרונים. ביום ראשון נהרגה סרינה שים, כתבת אמריקאית ממוצא לבנוני, שדיווחה עבור ערוץ חדשות איראני. היא נהרגה בתאונת דרכים שדווחה כ"מסתורית" כאשר כל המידע שהתקבל הוא שרכבה התנגש בעוצמה ב"כלי רכב כבד" ושהנהג וכלי הרכב נעלמו. העניין הציבורי הגלובלי במוות שלה נובע גם מהמסתורין סביב נסיבות התאונה אך בעיקר מהעובדה שהיא סיפקה ראיות על סיוע טורקי לדאעש בלחימה בקובאני, הואשמה בריגול על ידי ממשלת תורכיה והביעה דאגה מרדיפה של שרותי הביטחון התורכים.



לפני חודש וחצי פרסמתי כאן תרגום של מאמר הטוען שארה"ב ובעלות בריתה משחקות משחק כפול עם דאעש, וגם בעיניי חשוד מאד שכתבת המדווחת על סיוע לאויב של בעלת ברית חיונית בקואליציה ללחימה בדאעש (שכן הלחימה בקובאני מתרחשת ממש על הגבול עם טורקיה) נהרגת בצורה מסתורית.

זה ממשיך. אתמול בלילה, כמה דקות לפני חצות, נהרג כריסטוף דה מרג'רי, מנכ"ל "טוטאל אנרג'י", הניצבת במקום ה-13 ברשימת יצרניות האנרגיה הגדולות בעולם. מרג'רי נהרג בתאונת טיסה כאשר המטוס שלו התנגש במפלסת שלג במהלך ההמראה (לפי הדיווחים נהג המפלסת היה תחת השפעת אלכוהול).

העניין הציבורי הגלובלי במקרה זה ברור מראש, אבל חשוב להדגיש שמרג'רי היה מהמצדדים של הפחתת השימוש בדולרים לקנייה ומכירה של נפט (פטרודולר) והגברת השימוש ביורו, וכן שהוא היה מהמצדדים הגדולים של מדיניות האנרגיה הרוסית והתנגד לסנקציות שרצו להפעיל נגדה.

יש הטוענים שחלק גדול מהכוח של הדולר נובע ממסחר הנפט בדולרים, כך שמעבר למסחר בנפט ביורו עשויה לפגוע משמעותית במעצמה הגדולה בעולם. בשנים האחרונות קיימת מגמה של סיום מסחר הנפט בדולרים ומעבר למסחר במטבע אחר, כך שאפשר להבין את החשיבות של התמיכה בשימוש מופחת בדולר מצד המנכ"ל של אחת מחברות הנפט הגדולות בעולם (שבמקרה מצדד גם במדיניות האנרגיה הרוסית). אפשר להבין גם כאן מי מרוויח מהתאונה המצערת שקרתה לו.



לפי נקודת המבט שאני מציג כאן בבלוג צירופי מקרים הם נדירים מאד. אין ספק שהם קורים אבל הם מהווים סטיית תקן. במקום לדרוש מהתקשורת להציג לנו את העובדות במלואן (דרישה מוצדקת אבל במצב הנוכחי חסרת תכלית) אנחנו צריכים לנסות לנתח את הדברים בעצמנו ולבדוק מי מרוויח מכל מקרה מסתורי שכזה.

ניתוח של המקרים לפי התזה הזאת (שפותחה לאורך הפרסומים השונים בבלוג זה) מובילה אותי לרווחים האפשריים הבאים (ספקולציה בלבד כמובן): התאונה הראשונה משרתת את המשחק הכפול מול דאעש (שהוצג כאן כאמור), שמטרתו המשך השתלטות על מדינות הנפט והבטחת מסחר רב ככל האפשר בדולרים. התאונה השניה נועדה להחליש ולהאט את המעבר למסחר בנפט במטבעות אחרים ולהבטיח את המעבר האירופי ממסחר עם רוסיה למסחר עם מדינות המערב. הכל עניין של אנרגיה וכסף. לפי המסקנה הזאת גם אם אניח ששתי התאונות הן תאונות מקריות בלבד, קשה להתעלם ממאזן האינטרסים הפועל מאחוריהן.

כשמשלבים את המסקנה הזאת עם הכלל האומר שרוב המדינות הדמוקרטיות הופכות לאוליגרכיות שמשרתות את כוחן ולא את האינטרסים של הציבור ניתן להבין בצורה טובה הרבה יותר את כל מה שקורה סביבנו. הגיע הזמן להפיץ את הבשורה – המלחמות שאנחנו נלחמים לא קשורות לבטחוננו, אלא לשימור כוחן של האליטות. מיליוני אנשים כבר נהרגו בשביל לשמר את הכוח הזה ולא ייתכן שנמשיך לתת לזה יד.

כתבה על סרינה שים, ידיעות אחרונות 21.10.14

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה