"הגלולה" בפייסבוק:

יום חמישי, 31 ביולי 2014

מתחת לאף




אנחנו ביום ה-25 למבצע צוק איתן ותמונת האיומים על אזרחי ישראל השתנתה מן הקצה אל הקצה. בתחילת המבצע האיום העיקרי על שגרת חיינו היה האיום הרקטי, אך כיום קיים איום אסטרטגי גדול יותר על אזרחי ישראל, והוא איום המנהרות.

אכן, מדובר באיום אסטרטגי גדול מאד, אך האם הוא חדש? הרי לפני 8 שנים נחטף גלעד שליט בפיגוע שהוצא לפועל באמצעות מנהרה, ומאז התרחשו מספר פיגועי מנהרות נוספים שגרמו לציבור להבין בזמנו את גודלו של איום המנהרות. אז איך קרה שבכל זאת הציבור הישראלי הופתע מגודלו של האיום האסטרטגי הנוכחי עד שהיו שאמרו שנתקלנו בו במקרה ומדובר במזל גדול?


איום המנהרות החל לפני כ-10 כאשר שר הביטחון הנוכחי היה עוד רמטכ"ל. כבר אז דובר על החשיבות של התמודדות נכונה עם האיום הזה ועל המוטיבציה של מערכת הביטחון למציאת פתרונות.

מה קרה מאז? פתרון פרקטי לא נמצא אפילו שלדברי אישים במערכת (ביניהם אלוף במיל' גיורא איילנד שחקר את חטיפת שליט ואנשי מקצוע אחרים) היו פתרונות בנמצא שלפחות יכלו להגדיל את היעילות הישראלית בהתמודדות מול האיום (ללא כניסה קרקעית בהכרח).

מדובר בסוגייה שידעה לא מעט סיקור במהלך השנים (דוגמאות: חשיפת מנהרת ענק ב-2006, סיכול פיגוע במעבר קרני ב-2006, חשיפת מנהרה בניר עוז בתחילת 2013, חשיפת מנהרת ענק במרץ 2014 ועוד המון דוגמאות נוספות).

שני גופי תקשורת גדולים בישראל ערכו תחקירים מקיפים בסוגיה, "ידיעות אחרונות" והערוץ הראשון (מומלץ בחום לצפות בתחקיר של "מבט שני" בתחילת הפוסט). הערוץ הראשון ערך תחקיר ב-2006, ולו היה לפחות היושר העיתונאי המינימלי לבצע מעקב לגבי הטיפול בסוגייה לפני שכל ההסלמה הנוכחית החלה, עוד בסוף 2013. העיתון של המדינה, לעומתו, ממשיך להציג עבודה עיתונאית משובחת (מעבר לעיתונים שלמים שעוסקים ב"צוק איתן") כשהוא מזכיר עכשיו, לאחר שמחדל המנהרות כבר נחשף, את התחקיר הקודם שערך ב-2010 בעוד כתבת "אמרנו לכם" לא רלוונטית מה-25.7.

את שני גופי התקשורת הללו, שהשקיעו משאבים רבים באיסוף המידע המקיף על איום המנהרות (וגם את כל הגופים האחרים שסיקרו את הסוגייה בהזדמנות כלשהי), יכול הציבור הישראלי לשאול מדוע הם עשו כל כך מעט בשביל להזכיר לנו שהבעיה הזאת קיימת. מה קרה ב-4 השנים שעברו מאז התחקיר של ידיעות אחרונות? מדוע חיכו 7 שנים בערוץ הראשון בשביל לבצע מעקב אחר הסוגייה, וכשנמצא במעקב שהסוגיה החריפה וצעדים משמעותיים לא ננקטו, מדוע הם לא בחרו להעלות את הסוגייה לסדר היום בצורה משמעותית יותר?

שאלות אחרת אפשר לשאול את נבחרינו המהוללים, שכעת מנסים לטעון שהם כלל לא היו מודעים לגודל האיום ושגם הם נתפסו בהפתעה. עם כל המידע הקיים בתקשורת הגלויה לגבי האיום, האם אנחנו יכולים לקבל את הטענה הזאת מפי האנשים האחראיים על בטחוננו? האם לאחר שאנחנו יודעים בצורה עובדתית שבמהלך השנים הוקמו כמה וכמה גופים שמטרתם היא לטפל בבעיה יכול לטעון סגן שר הביטחון לשעבר שלא היו מודעים לחומרתה?

ואכן, בצה"ל לא קיבלו בעין יפה את הניסיונות של הדרג המדיני להטיל עליהם את כלל האחריות למחדל והנה מתחיל לו מבול חילופי ההאשמות המוכר כל כך מהרבה יותר מדי מחדלים שלטוניים אחרים במדינת ישראל.

בצה"ל אף טוענים שגם מערכת הביטחון וגם הדרג המדיני ידעו עוד לפני היציאה למבצע על 40 מנהרות טרור, ולא ברור בכלל למה הנושא הועלה לסדר היום רק לאחר שחמאס ניסה לעשות שימוש באחת מהן, מה שלדברי התקשורת היה אחד הפרמטרים שהכריעו את הכף בהחלטת הקבינט לגבי היציאה לפעולה קרקעית. הממשלה הנוכחית לא ראתה לנכון לדון בנושא בישיבותיה, מסתבר שלדעת הממשלה הנושא הכי חשוב הוא עדיין איראן ולא העובדה שבונים לנו רכבת תחתית מתחת לאף.

כשנשאל דובר צה"ל, שידוע כמובן בדבקות בלתי מתפשרת באמת, מדוע לא ננקטו צעדים לטיפול בסוגייה קודם לכן התשובה שלו היתה ש"אי אפשר לטפל בכל הדברים כל הזמן". באופן אישי, אני מצפה מדובר הצבא הלאומי שלי לתשובה קצת יותר מנומקת בייחוד כשמדובר בנושא האסטרטגי המרכזי בימינו.

בהזדמנות אחרת חקלאי בישוב ניר עם טען שקצין בכיר אמר לתושבים בתגובה לחששות שלהם מפני מנהרות "אין לכם ממה לחשוש. האדמה כאן קשה ולא משתלם לחמאס לחפור כאן מנהרות". מספר ימים לאחר מכן נהרגו 4 חיילים במארב שהוכן להם לאחר שהמחבלים השתמשו במנהרת טרור סמוך לישוב.

אחת הנקודות הכי חשובות בנושא היא שגם כאשר כל המידע היה קיים במערכת הביטחון ולהערכתי גם בדרג המדיני, לפני ההסלמה הנוכחית התכוונו לקצץ בצה"ל את ההגנה ליישובי עוטף עזה וקו העימות בצפון (גם שם עולים חששות לאיום דומה).

אם כך, מדובר בסוגיה קריטית, אולי הקריטית ביותר כרגע במאבק על בטחונה של מדינת ישראל, אבל היו גופים שלטוניים ופרטיים שלא חשבו שלציבור יש עניין רב בה, והיא לא הוצגה לו כאיום אסטרטגי מרכזי כבר זמן רב.

אז כן, אולי באמת מזל שיצאנו למבצע הזה. לא בגלל שחשפנו שוב את גודל איום המנהרות (שכן הוא היה ידוע מראש), אלא בגלל שחשפנו את גודל המחדל בהתנהלותה של מערכת הביטחון כבר 10 שנים ושחשפנו שוב את מידת האכפתיות של השלטון בישראל כלפי אזרחיו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה