"הגלולה" בפייסבוק:

יום שלישי, 15 ביולי 2014

שובו שקרים

כעבור חודש מתחילת מבצע "שובו אחים" נראה שהוא כמעט נשכח. מדובר באחד המבצעים המתוקשרים ביותר בתולדות המדינה. הוא נוהל כולו באמצעות דובר צה"ל והממשלה, כאשר הדיווחים של אלו עברו בצורה כמעט בלתי מסוננת לתקשורת הישראלית. במהלך המבצע הציבור הוזן בחצאי אמיתות ובסילופים רבים של האמת, אך אני לא מתכוון להתעסק בהם בפוסט זה. המטרה של פוסט זה היא להתמקד בשלושה שקרים ישירים ובעלי השפעה שסופרו לציבור הישראלי על ידי בכירי המערכות השונות במהלך המבצע.

מצב החטופים
"...המידע שבידינו מאפשר להניח את ההנחה שהם בחיים..." דובר צה"ל, 22.06.14, mako

יש הבדל בין הערכה שמטרתה לשדר אופטימיות לעם ולמשפחות לבין שקרים. דובר צה"ל מכריז בצורה ברורה שקיים בידי צה"ל מידע המאפשר לו להניח שהחטופים בחיים. לאחר פרסום ההקלטה שהייתה בידי המשטרה וההערכות שהועלו בעקבותיה, אפשר להגיד שבהחלט היה מידע רלוונטי הקשור לגורלם של החטופים, אך הוא אפשר להניח את ההנחה ההפוכה. אני לא אומר שהיה צריך לחשוף את המידע הזה בצורה מיידית ולהקטין את תקוות הציבור והמשפחות, אך לעשות את ההפך המוחלט תוך ניסיון לגרום למשפחות להאמין שמדובר בכדורי סרק הוא מעשה פסול מאין כמוהו.

הוכחה חד משמעית
"...יש לנו הוכחות חד-משמעיות שמדובר בחמאס. אנו מעבירים את המידע הזה לכמה מדינות בעולם. בקרוב המידע הזה יהיה נחלת העולם, ואז ייבחנו מילותיו של אבו מאזן בנכונותו לפרק את השותפות עם החמאס שחטף את הנערים וקורא להשמדת ישראל." בנימין נתניהו, 22.06.14, וואלה!

ההתבטאות הזו הפתיעה את כותב בלוג זה, שהטיל ספק במעורבות הישירה של חמאס מתחילתו של מבצע "שובו אחים" ובראיות שיש לישראל לכך. ארבעה ימים לאחר מכן הותרו לפרסום שמותיהם של שני החשודים המרכזיים בחטיפה, שניהם פעילי חמאס בחברון. התגובה של ראש הממשלה לפרסום היתה משהו בסגנון של "רואים? אמרנו לכם שמדובר באנשי חמאס". מדובר בתגובה מסתייגת ומתחמקת, בהשוואה להתחייבות לראייה חד משמעית לאחריות כלל הארגון לפעולה.

טיעונים שהושמעו כנגד דבריי דיברו על חקירה מתמשכת והגנה על מקורות. אני יכול לקבל טיעונים אלו בהקשר של חשיפת הראיות לציבור, אך מדוע לא ראוי שהקבינט ידע מכך? אם חברי הקבינט מודעים לאותן ראיות חד משמעיות, מדוע אין קריאה חריפה יותר לצאת למבצע מקיף מול חמאס? מדוע בנט, לדוגמה, שקורא להחרפת התגובות, לא משתמש באותן ראיות המקשרות את חמאס לחטיפה? איך יכולים יאיר לפיד וציפי לבני להנהיג קו מתון מול חמאס, כאשר קיימות ראיות ברורות לאחריות שלו לחטיפה? כל השאלות האלה גורמות לי להסיק שראיות "חד משמעיות" כפי שהבטיח נתניהו לא קיימות, והראיות שהיו בידיו נגעו לשמות החשודים בלבד.

בקשר לקריאות של חמאס להשמדת ישראל, עד למועד כתיבת מילים אלו לא הצלחתי למצוא כל התבטאות ישירה של חמאס להשמדת ישראל מאז 2012, כלומר לאחר הבנות "עמוד ענן" שהובילו לרגיעה חסרת תקדים לא מצאתי הצהרות כאלה.

ההקלטה הגורלית
"ככל שלומדים את תוכן הקלטת, מסתבר שאי אפשר היה למנוע את החטיפה..." גורם בכיר במשטרה, 17.06.14, ישראל היום

יש לציין שהדברים נאמרו לאחר שאותה הקלטה הושמעה לכל בכירי המשטרה פעמים רבות, ושבמשטרה הוחלט להדיח קצינים בכירים בעקבות התנהלות לקויה. בכירים במשטרה אף ניסו לטעון שהמילים "חטפו אותי" לא נאמרו או שנאמרו בצורה לא ברורה, כאשר מההקלטה עצמה (שנאסרה בהתחלה לפרסום וברור למה, אך הודלפה) שפורסמה יום לאחר ההדחה ניתן להסיק מסקנות אחרות. בהקלטה נשמעות המילים "חטפו אותי" ולאחריהן צעקות ומה שנשמע כצרור יריות. מפעולות המשטרה ניתן להסיק שהם הבינו שמישהו פישל ובגדול וניסו לכסות על הפשלה, ייתכן בתקווה שהקלטת בגרסתה הנוכחית לא תגיע לציבור.

בשמיעה שנייה או שלישית של מומחים בתחום אין ספק שניתן להסיק שמדובר בשיחה חשודה בהחלט, במיוחד כאשר במקביל אביו של נפתלי פרנקל ז"ל מדווח על היעדרותו של בנו. כמו כן יכלו במוקד לאתר את פרטי הבעלים של הפלאפון (אייל יפרח ז"ל) ולגלות שהוא נעדר אך בחרו לזנוח את השיחה וכך הסיכויים לאיתור מהיר של החטופים (או, כפי שניתן להסיק מההקלטה, של גופותיהם) קטנו בהרבה.

תפקוד המערכת בזמן חרום
כל שקר כזה צריך לגרום לאזרח הישראלי להטיל ספק לגבי יכולת ההתנהלות של המערכת המדינית, הצבאית והאזרחית בזמן חרום. שלושת המערכות כשלו בהתנהלות מול הציבור בזמן מבחן אמיתי, וזה צריך לגרום לכולנו לחשוב מה קורה בזמנים קריטיים כגון מבצעים גדולים ומלחמות.

כמובן שלא דיברתי בכלל על ההתנהלות הביזיונית של התקשורת, שממשיכה גם בימים מתוחים אלו, תקשורת שאיבדה ברובה כל צלם של ביקורתיות ומשדרת בצורה מלאה ובלתי מסויגת את דבריהם של בכירי אותן המערכות שהזכרתי למעלה.

הגיע הזמן שעם ישראל ידרוש שמישהו ייתן את הדין על ההתנהלות הזאת, הגיע הזמן להקים צעקה גדולה שתקרא לשקיפות וסיום המניפולציות שנעשות עלינו השכם והליל. הגיע הזמן להפסיק להאמין לגיבובי השטויות שנבחרינו ושאר בכירים מרעיפים עלינו. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה