"הגלולה" בפייסבוק:

יום שני, 9 ביוני 2014

אני מאמין

"אמונה היא לקיחת הצעד הראשון אפילו אם אינך יכול לראות את כל גרם המדרגות"

לאורך ההיסטוריה אנשים רבים צעדו קילומטרים רבים בשביל להגן על אמונתם ונלחמו אינספור מלחמות שגבו את חייהם של מיליוני בני אדם. מנהיגים דתיים גרמו לנו להאמין שאמונה בדברים מסויימים היא שקרית ומהווה חילול הקודש. אנשים רבים שמטרתם היתה לחדש ולקדם את האנושות הוצאו להורג כקורבן על מזבח האמונה.

קצת על אמונה
אבל מהי האמונה? אמונה מוגדרת כביטחון באדם, דבר, נקודת מבט, או עקרונותיה של דת מסוימת. הגדרה נוספת וחשובה לא פחות למושג, אומרת שאמונה היא קבלת דבר מסוים כנכון, ללא קיומן של הוכחות חותכות התומכות בכך.

לפי ההגדרה האחרונה, יש סתירה לוגית בדרישה לקיומן של הוכחות לשם קבלתה של אמונה כלשהי. אם לדוגמה אני דורש הוכחה לקיומו של אלוהים בשביל להאמין בו אני נוגד את יסודותיו של המושג, ואם אי פעם מישהו ימצא הוכחה לקיומו של אלוהים, היא תהפוך את האמונה לעובדה מוגמרת.

מכאן יוצא שאמונה היא בחירה. היא הצעד הנוסף שאנחנו נדרשים לעשות כשאין בידינו די פרטים ונתונים בשביל לקבוע בוודאות מה נכון.

ישנם סוגים רבים של אמונות בעולם. ישנן אמונות ממוסדות, אותן אנחנו מכירים כדתות. מנגד, ישנן אמונות רבות שאינן ממוסדות או ממוסדות פחות. דוגמאות לכאלה הן האמונה בחייזרים, גורל, סיינטולוגיה, אנרגיות והילות, בתעלומות העתיקות, ואף (ייתכן שהנפוצה ביותר בימינו) אתאיזם. יש שיגידו שגם הביטחון המוחלט בתיאוריות קונספירציה מהווה סוג של אמונה, ואני חושב שבמקרים מסוימים זה נכון, אבל אני גם חושב שכאן המצב מסובך יותר מכיוון שתאוריות רבות מציגות טיעונים הגיוניים וראיות התומכות בהן.

ברגע שהבנו שאמונה נובעת ממחסור בהוכחות, כל ניסיון לתחרות בין אמונות באשר לנכונותן אינו רציונלי, מכיוון שאין שום דרך רציונלית להוכיח שאמונה אחת נכונה יותר מהאחרת. האמונה היא אמוציונלית ברובה, היא מונעת על ידי רגשות, על ידי תחושות בטן, ואין דרך לשפוט כרגע איזו תחושת בטן טובה יותר מחברתה.

מה שאתאיסטים צריכים להבין לדוגמה, היא שזלזול באדם שמאמין בכוח עליון מטיל עליך את נטל ההוכחה שכוח כזה אכן לא קיים. מכיוון שאין הוכחות חותכות שכוח כזה לא קיים הבחירה באמונה הזו כמוה כבחירה באמונה שהוא אכן קיים.

אז כיצד נשפוט אמונה?  
אז האם זה אומר שאנחנו יכולים לתת לכל אדם לחיות באמונתו ולא ניתן לבקר אותה בשום פנים ואופן? לא בדיוק. בזמן שאנחנו צריכים לכבד את אמונתו של אדם מסוים, דרך טובה לשפוט אותה היא התועלת וצורת ההסתכלות שאותה אמונה מכניסה לחייו בהתאם לתפיסה האובייקטיבית של המושג תועלת או של המושג טוב (אותו הגדרתי בתחילת דרכי).

דעתי היא שאם האמונה מרימה את האדם ממצבים קשים בהם הוא נזקק לגורם חיצוני שיעודד אותו אז במצב הספציפי הזה האמונה טובה לאדם. מצד שני, שמעתי לדוגמה סיפורים על אנשים מאמינים שסירבו לבצע החייאה מלאכותית בבן משפחה משום שהאמינו שאלוהים יחיה אותו במידה וזה רצונו (ובכל המקרים האדם נשאר מת) אמונה כזו אינה טובה לאדם.

כל אדם מאמין צריך לדעתי להיות ביקורתי מאד לגבי האמונה שלו, ולנסות להבין כל הזמן האם יש לה ערך מוסף. האם היא מועילה לחייו.

האמונות הממוסדות
ניתן אם כן לבקר אמונות שונות, ומבלי כוונה לפגוע באמונתו של אף אדם אגיד את דעתי על האמונות הממוסדות, הדתות.

בבסיסן של כל הדתות אני יכול לראות צורך שהוביל לכינונן, הצורך לאחד קבוצה של אנשים תחת סט אחיד של ערכים ותפיסות, כך שיהיה הרבה יותר קל להכווין את דעתם ולשלוט בהם.

משה (לפי התורה), שהוציא קבוצה של עבדים ממצרים לנדודים במדבר. ישו (לפי הברית החדשה), שחשב שערכי היהדות איבדו את משמעותם וביקש לבצע בהם חידוש שממשיכי דרכו הפכו לדת הנוצרית בסופו של דבר. מוחמד (לפי הקוראן), שביקש לאחד את שבטי חצי האי ערב תחת דגל אחד.

לפי התיאוריה הזו אפשר גם להבין את הצורך בהמרת הדת של העמים הנכבשים. אם הדת היתה צורת שליטה אז הדרישה להמרת הדת היא טבעית בשביל להקל את כניסתו של העם הנכבש תחת מרותו של העם הכובש.

בכל המנהגים המוכרים ביהדות אני רואה ערך מוסף, וסביר להניח שגם חז"ל ראו כך את הדברים. הרי מקור רוב ההלכות הנמצאות בשימוש כיום אינו התנ"ך אלא פרושים רבים וסבוכים של יהודים שהתעסקו בתחום.

הערכים המוספים לדעתי הם מעל הכל שמירה על התא המשפחתי ואחדות העם. מעבר לכך גם קדושת החיים, אמירת אמת, שמירה על זכויות סוציאליות, הכרה בזכויות זרים ועוד המון ערכים שיש להם חשיבות גדולה גם כיום.

היהדות (וכשאני אומר יהדות אני מתכוון לזרם האורתודוקסי שהוא הנפוץ ביותר) נחשבה מתקדמת מאד לזמנה, אבל לדעתי היא לא השכילה להסתגל לעת החדשה, להבדיל מהנצרות, ובגלל זה היא האחרונה מבין הדתות המונותאיסטיות מבחינה כמותית.

במאבק היהודי בקדמה סופה של הקדמה לנצח, ולכן אני חושב שהדרך הנכונה, אם הדת היהודית רוצה להמשיך להתקיים, היא להפסיק להיאבק בקדמה, ולנסות לתת לה פירושים דתיים ראויים. כמו כן אני חושב שבשמירה דקדקנית של מצוות מיושנות בעולם משתנה יורד כוחם של חלק מהערכים המוספים ונשאלת השאלה האם חשיבות השמירה על הערכים עולה על חשיבות המצוות כלשונן.  

גם האסלאם (על רוב זרמיה), נשארה דת יחסית מיושנת, ולדעתי תפיסותיה גורמות יותר נזק מתועלת (או יותר טוב מרע) לעולם. מדד החילוניות בקרב מאמיני האסלאם הוא הנמוך מבין שלושת הדתות, וכך היא המסוכנת ביותר כרגע. באמצעותה עדיין ניתן לשלוט בכמות גדולה של אנשים ולגרום להם לעשות מעשים שאינם מקובלים באופן אובייקטיבי בעולם המודרני, כאשר הצורך שעמד בבסיסה נשכח ואינו רלוונטי יותר לחיי המאמינים בה.

אני חושב שהצורך שעמד בראשיתן של שלושת הדתות המונותאיסטיות עבר מן העולם. אנחנו נמצאים בעולם יחסית יציב, אין צורך לאחד קבוצות של נוודים או לצאת למסעות כיבוש רחבים, וכן קיים כלי חשוב מאד שבעזרתו ניתן להנחיל ערכים רצויים ולהכווין את דעת הקהל – התקשורת.

באופן פרדוקסלי, חשיפה רחבה לתקשורת היא דווקא מה שהמנהיגים הדתיים מנסים למנוע, משום שהם מאמינים שהערכים המונחלים שם כעת אינם תואמים את ערכיהם (אני לא יכול להאשים אותם, הם אינם תואמים גם את ערכיי) ומפחדים שערכיהם יפסידו במאבק. אבל מדוע הפחד ממלחמה ערכית, אם אתה מאמין בצורה שלמה באמונתך וערכיה?

מנהיגי הקומוניזם הבינו את הסכנה בהתנגשות הערכים שהם מנסים להנחיל עם ערכי הדת, ולכן הם אסרו כל צורה של אמונה דתית. לדעתי הדרך הראויה היא הפוכה, אני בעד לחשוף את בני האדם לכלל האפשרויות ולתת להם לקבוע בצורה ביקורתית מהי האמונה הנכונה בשבילם.

המצב בימינו
בימינו העולם נמצא במגמת חילון מתמדת, המלמדת על כך שאנשים החלו למאוס באמונות הממוסדות. העולם המודרני מנסה לעודד חשיבה עצמאית, והאמונה הממוסדת נתפסת כלא רציונלית ונתקלת לעיתים רבות בזלזול. לדעתי הפרימיטיביות היחסית שלה היא הסיבה לכך שהיא גורמת יותר נזק מתועלת, וכך אנשים נוטים לזנוח דברים שבעיניהם גורמים להם נזק. כמו כן התקדמות המדע, והעמידה העיקשת של הדתות מולו במקום לשתף אתו פעולה (כי מה טוב יותר בהסברים נוספים לעבודתו המדהימה של אלוהים) היא גורם נוסף לירידת כוחן של הדתות.


אני לא חושב שזה אומר שאנשים הופכים להיות חסרי אמונה. אני חושב שהם זונחים בצורה איטית את האמונות הממוסדות, אך רעיונות אחרים שהם ספגו בצורה ביקורתית יותר מחליפים אותן. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה