"הגלולה" בפייסבוק:

יום חמישי, 10 באפריל 2014

בין ספינת הנשק לחוק המשילות

פורסם במקור ב10.03.14
בימים האחרונים אנחנו רואים דוגמה מצוינת לבעיית המשילות האמיתית שקיימת בישראל, לצורה בה הדברים נעשים, כאשר אנחנו חושבים שאנחנו חיים בדמוקרטיה אבל בפועל הדבר אינו נכון גם כעת וככל שהזמן עובר היא הולכת ונחלשת. שוב אני נאלץ לצאת משגרת הפרסומים הכללית שלי ולדווח לכם על הדברים שקורים מתחת לאף שלנו.



לפני 4 ימים תפסו לוחמי צה"ל ספינה ובה התגלה נשק שאמור לעבור לחמאס. כל הכבוד לצה"ל, למודיעין וללוחמים שפעלו לסכל את העברת הנשק (בהנחה שזה הסיפור הנכון, קשה לדעת בימינו). עם זאת, הסיקור נופח מעבר לרמת ההיגיון, מעבר לרמה שספינות נשק אחרות שנתפסו קיבלו. הממשלה והתקשורת דאגו להפוך את העניין לקרקס תקשורתי, שקיבל סיקור גדול הרבה יותר ממה שמגיע לו. זה לא מוגזם שאלפים נסעו לאילת בשביל לקבל את הלוחמים הגיבורים שהצליחו להשתלט על ספינה אזרחית ללא כל התנגדות? ואני לא מאשים אותם כמובן, אני מאשים את אלו שגרמו להם לחשוב שזה מה שהם צריכים לעשות.
הביזיון של התקשורת הישראלית ידוע ופורט פה בפרסומים קודמים, אבל התופעה הזאת גרמה לי לחשוב, מדוע הסיקור המוגזם על הספינה? מדוע האדרת החיילים (שיש לי כבוד רב מאד אליהם, אבל בחיאת) לרמה של גיבורים לאומיים, כאשר הם ביצעו פעולה יחסית שגרתית בסיכון נמוך מאד? חייב להיות קשר כלשהו, איזושהי אג'נדה אחרת, או מספר אג'נדות שאנחנו לא רואים.
בהתחלה חשבתי שיש אינטרס לממשלה להפנות את זעם הציבור כלפי החמאס כדי להצדיק פעולה קרובה שעתידה להחלישו או להפילו, דבר שלא היה נראה לי נורא כל כך, ובכל זאת צרם לי התמרון הציבורי. כשהבנתי שייתכן שמטרת התמרון שונה ואפלה בהרבה הבנתי שאני חייב להצביע על גודל השערורייה.
בזמן שעם ישראל מתעסק בלהריע לגיבוריו, מנהיגיו הנבחרים התעסקו בכתיבת מסמך שהקשר בינו לבין דמוקרטיה מקרי בהחלט. המסמך נכתב בהקשר להעברתם של שלושה חוקים שנויים במחלוקת: חוק יסוד המשילות – שבמסווה של חיזוק הדמוקרטיה מעלה את אחוז החסימה ומצמצם את סמכות הצבעת אי האמון בממשלה בכך שהוא דורש "מועמד שמקבל הסכמה רחבה" בשביל להפיל ממשלה (חוק מאד בעייתי לדעתי, שמשנה בצורה מקיפה את שיטת המשטר). חוק יסוד משאל העם – שמקטין את סמכות הכנסת לבצע התקדמות משמעותית בתהליך השלום ושם לו מכשולים משמעותיים (למרות שבאופן אישי אני חושב שכל תהליך שלום צריך לעבור בעם). חוק השוויון בנטל – עוסק בגיוס חרדים, כשבפועל אמור להוות פתרון הדרגתי לשילובם בחברה (מסכים עם מטרת החוק, חושב שצורת היישום בעייתית). בלי שום קשר לעמדתנו כלפי החוקים, צריך להבין שהיו קיימות הסתייגויות בהקשרם משני הצדדים – אופוזיציה וקואליציה. המסמך הנ"ל מורה לכל חברי הקואליציה להסיר את ההסתייגויות שהיו להם מהחוקים ולהצביע נגד ההסתייגויות שלא הוסרו, בלי שום קשר לדעתם המקורית.
בתגובה לחשיפת המסמך, המהווה פגיעה קשה בדמוקרטיה, האופוזיציה מחרימה את הדיונים כך שהיום קיימים שני דיונים נפרדים בכנסת, והחוקים החשובים הללו עוברים בעולם חצי ריק. זהו צעד חריג מאד, שמעיד על אירוע גדול מאד שמתרחש, וראוי שגם הציבור ייתן עליו את דעתו.
ומה אומר הציבור? הוא מרוכז כמובן בהצלחה האדירה שבלכידת ספינת הנשק.  ואני רוצה לשאול אתכם מספר שאלות: האם ההתנהלות של הקואליציה ראויה לדעתכם? האם ככה ראוי להעביר חוקים כל כך חשובים שמשפיעים על הדמוקרטיה הישראלית בצורה מהותית? האם העיתוי של לכידת ספינת הנשק והסיקור האדיר שהיא קיבלה לא עוזרים לתמרון הפוליטי שנערך? דעתי האישית היא שאנחנו לא צריכים לקבל את התמרונים הללו, שהממשלה צריכה להתחיל לפחד קצת יותר מהעם שלה, שיהפוך לפעיל יותר ולא ייתן לדברים כאלה לקרות בלי שום קשר לנטייתו הפוליטית. אסור להתעורר מאוחר מדי, משום שבמסווה של הליך דמוקרטי אפשר לקחת לנו את כל מה שעומד מאחורי הדמוקרטיה ואם לא נפקח את העיניים אנחנו לא נשים לב. אסור לקבל את המצב הקיים ולשתוק, צריך לדבר על הדברים. להתחיל בפורומים ובלוגים, ובסופו של דבר לצעוק את הדברים בכיכרות.
רוב האנשים איתם ניסיתי לדבר על הנושא בכלל לא היו מודעים אליו. לספינת הנשק כולם היו מודעים זה בטוח, ובגלל זה אני מבקש מכם לחשוד בכל פעם שנושא מסוים מקבל סיקור גדול יותר ממה שהוא ראוי. חבר שלי, אדם חכם שאני מעריך מאד, אמר בנושא: "אם יש נושא ראוי לסיקור שמקבל 400 אחוזי סיקור במקום 100, יש נושא אחר ראוי לסיקור שמקבל 10 אחוזים במקום 100". והמשמעות ברורה, כשאנחנו מקבלים יותר מדי מידע על נושא מסוים יש נושא אחר שרוצים שלא נשים לב אליו. אין פה קשר בין ימין ושמאל, יש פה קשר לפגיעה קשה בדמוקרטיה ותמרון הציבור בשביל להשיג יעדים שמשמעותם הציבורית גדולה מאד.
הפיכת הדיון לימנים מול שמאלנים עוזרת להתמקדות בטפל ולא בעיקר. העיקר הוא שמנהיגנו עושים מאתנו צחוק, ואנחנו עסוקים מדי במחלוקות פנימיות בשביל לראות את זה. הגיע הזמן להתעורר ולשים לזה סוף.

עריכה: הקטע נכתב לפני שהתחילה העברתם של החוקים, אבל לא כל כך הופתעתי מכך שבמהלך השבוע החשוב הזה, נורה המטח הגדול ביותר במהלך השנה הנוכחית שכלל 35 רקטות לעבר ישובי הדרום. הנסיבות האלו רק חיזקו את חוסר הידע והעניין הציבורי בתהליך החקיקה, שעבר בסופו של דבר בשקט מופתי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה