"הגלולה" בפייסבוק:

יום שישי, 11 באפריל 2014

דו"ח המסתננים שביבי לא רוצה שתראו

פורסם במקור ב16.03.14
"כשאתם רואים משהו מוזר תשאלו את עצמכם מי מרוויח מזה."
לפי כתבה שקראתי בynet (בעלת כותרת זהה), בדו"ח הקרוב של מבקר המדינה מצויה ביקורת קשה ביחס למשרד ראש הממשלה ומשרדי ממשלה אחרים בנושא הטיפול בבעיית מבקשי המקלט ("מסתננים").
כמובן שהבעיה קשה ומוחשית מאד, ועד כאן הכל טוב ויפה, אבל מה מנסים לעשות במשרד ראש הממשלה בתגובה? כיאה למדינה דמוקרטית הם מבקשים להפוך את החלק הרלוונטי בדו"ח לחסוי מעיני הציבור, צעד חריג השמור בדרך כלל רק לדו"חות בעלי אופי בטחוני (לפי הכתבה הנ"ל).
נשאלת השאלה, מהו התירוץ בו מבקשים להשתמש במשרד ראש הממשלה בשביל להגביל את זכות הציבור לדעת בנושא כל כך חשוב ורלוונטי, והאם הוא מתקשר בדרך כלשהי לבטחון או לאינטרסים של מדינת ישראל?
כל הטיפול בבעיית המסתננים היה הזוי, מהסירוב לבדוק את המצב של כל מסתנן כבר מספר שנים דרך העברת חוק ביזיוני כאשר לכל המעורבים בעניין ברור שבית המשפט העליון יהיה חייב לפסול אותו, ועד למיקומם של הפליטים בערים גדולות ללא תשתית מתאימה. התנהלות גרועה כל כך מעוררת חשד שקיימים גורמים נוספים שלא כולנו מודעים אליהם במשוואה.



חיפוש מהיר באינטרנט מוצא ערך באנגלית בויקיפדיה, יחד עם כתבה נוספת ב"הארץ" (ושלל מקורות נוספים בעלי תוכן זהה המבוססים כולם על מקורות זרים), המראים שהיחסים שלנו עם אריתראה לא פשוטים בכלל, וייתכן ולממשלת ישראל יש אינטרסים נוספים שהיא לא בהכרח רוצה שהציבור ידע שמשפיעים על החלטותיה.
המקורות שציינתי מעידים על יחסים חמים עם המדינה האפריקנית, המגיעים עד למתן נוכחות צבאית ישראלית באריתראה, שהערכות זרות טוענות שמטרתה מאבק בהברחות הנשק מאיראן לארגוני הטרור בציר הנ"ל. לפי הדיווחים לישראל בסיס האזנה ושני בסיסים ימיים במיקומים שונים באריתראה, ובשביל להוסיף עוד שמן למדורה, מסתבר שגם לאיראן נוכחות צבאית במדינה (לפי "הארץ"). במידה וכלל הפרסומים נכונים, סביר להניח שנתונים אלו משפיעים על כל החלטה שנבחרינו יקבלו בנושא. ייתכן גם שכל תהליך הטיפול בבעיה היה עיכוב מכוון, משום שאם אריתראה עושה שריר, יכול להיות שהאינטרסים הישראליים באזור חשובים יותר מהסבל של תושבי דרום תל אביב (לדעת מנהיגינו כמובן).
האם זוהי סיבה מוצדקת לגניזת הדו"ח? תלוי בתוכן הדו"ח. אם מטרת הדו"ח היא לבקר את משרדי הממשלה השונים ללא כניסה לפרטי הסיבות לעיכוב בטיפול אין שום סיבה שהמידע לא יגיע לציבור, ובמיוחד לאותם אנשים שסובלים מהבעיה, מבקשי המקלט והתושבים באזורים הרלוונטיים. עם זאת, אם הדו"ח מבקש לחשוף בצורה רשמית נוכחות צבאית ישראלית באריתראה, ייתכן ויש צדק בניסיון למנוע חשיפת של מידע כזה בצורה רשמית, משום שלהודאה רשמית של ישראל בנוכחות שכזו יהיו השלכות ועדיף לשמור על עמימות.
אני חושב שללא כל קשר לדו"ח המבקר, כל אזרחי ישראל צריכים להבין שכך מדינה מתנהלת, ורוב הדברים אינם פשוטים כפי שהם נראים. הדרך הכי טובה לנסות להבין מה קורה סביבנו היא לנסות לאתר את האינטרסים העומדים מאחורי כל החלטה, וכאשר זה לא אפשרי, להבין שיש הרבה מאד מעבר להצהרות שאנחנו רואים בתקשורת.
האם לדעתכם קיימות סיבות נוספות לאוזלת היד בטיפול בבעיית מבקשי המקלט? האם יש בסיס לפרסומים הזרים ביחס לאריתראה? מהן ההשלכות של קיומם של אינטרסים נוספים שלא היינו מודעים אליהם על הבעיה ועל ההצהרות הקודמות בנושא?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה